Can decision science make you healthy?

Leading a healthy life is on everyone’s agenda. But is there a role for the decision sciences in achieving this goal? One interesting approach concerns the use of choice architecture principles or nudging to guide individual choices. The main idea is to design choice situations such that individuals are more likely to make personally or socially desirable choices without limiting their freedom of choice.

There are many societal problems that could profit from the choice architecture approach and the concept seems to get traction in Switzerland. For example, a recent NZZ piece gives a few examples of studies that have redesigned cafeterias to improve children’s food choices and suggests that these strategies could be applied here. A recent report on health in Switzerland from the Swiss Health Observatory suggests that such measures may be sorely needed. The prevalence of non-communicable diseases (e.g., diabetes, heart disease, obesity), also sometimes called lifestyle diseases, is on the rise: The proportion of overweight 16- to 24-year-olds has doubled in the last 20 years, from 11% to 24% in males (8% to 14% in females).

Bettina von Helversen here in Basel is contributing to make the use of choice architecture a reality by offering a seminar  that could be interesting for those interested in applying such methods to real-world problems. Here’s a link and description of the seminar:

Nudges: Verhalten beeinflussen ohne die Wahlfreiheit einzuschränken

Policymaker für Firmen oder die Regierung versuchen die Entscheidungen von Menschen zu beinflussen. Eine Möglichkeit sind sogenannte Nudges: Veränderungen der Umwelt oder der Aufgabenstruktur, die das Verhalten verändern, ohne dass es explizite Instruktionen oder Verbote gibt und ohne dass die Walhfreiheit eingeschränkt wird. Zum Beispiel zeigt eine Studie, dass Pfeile, die den Weg zu der nächsten Mülltonne markieren, reduzieren wie viele Abfall auf die Strasse geworfen wird. Das Ziel des Seminars ist zu untersuchen wie Nudging funktioniert und welche Mechanismen den verschiedenen Nudges zugrunde liegen.

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